Balansmaal

Januari, het zou verboden moeten worden. De maand is een aaneengeschakelde kater, enigszins opgeleukt met Nieuwjaarsborrels. En het vooruitzicht van februari en maart met z’n roerende staart biedt al evenmin verlichting.

De grootste tragedie van januari is wel het gastronomische gat waar we met z’n allen diep in vallen: het is één en al mager wat de klok slaat. Nu ben ik altijd een voorstander van langzaamaan afbouwen. Het maakt januari tenminste een beetje draaglijk en van cold turkey wordt niemand gelukkig. Helaas zijn mijn beide gezinsgenoten een andere mening toegedaan en dus zit ik al vijf dagen met een huisgemaakte marquise van chocolade opgescheept (veel suiker, veel slagroom, veel roomboter en veel, heel veel chocolade) bij alle theemomenten.

Maar we tellen nu ongeveer half januari, het moest er maar eens van komen. Dus heb ik me verdiept in het mysterie: welk voedsel is slank, welk minder slank en welk voedsel is ronduit vet? En da’s nog niet zo makkelijk. Want die culinaire wegen van Michel Montignac en Sonja Bakker naar een slank en gezond lichaam blijken toch iets minder verantwoord. En zelfs de gehaktballen van Jamie ‘ik-help-alle Engelse-schoolkinderen-van-obesitas-af’ Oliver zijn volgens de culi’s uit de VS vetter dan een BigMac.

Nu heb ik iets gevonden waarmee januari er toch ineens wat rooskleuriger uitziet. En het is nog slank ook!

Linzenstoof voor 4 personen: snipper een ui en fruit even aan in olijfolie. Voeg 400 gram gedroogde linzen toe en giet er zoveel koud water bij dat de linzen royaal onder staan. Breng aan de kook, voeg een groentebouillonblokje toe en laat zachtjes afgedekt sudderen. Snijd intussen een venkel doormidden en haal de stelen eraf. Verwijder het hart uit de venkel en snijd in blokjes. Snijd ook een rode paprika in grote stukken. Voeg nadat de linzen 15 minuten koken een blik tomatenblokjes van 400 gram toe, evenals de fijngesneden venkel en paprika. Dek af, breng opnieuw aan de kook en laat nog 10 minuten sudderen. Meng 250 ml magere yoghurt met een uitgeperst teentje knoflook, een half bosje fijngesneden verse koriander en zout en peper. Breng de linzenstoof op smaak met zout en peper en serveer met de korianderyoghurt.

Gebruik voor de linzen groene Le Puy linzen! Die vallen niet uit elkaar dus zo voorkom je dat de stoof een soep wordt. Als je die niet kan vinden, gebruik dan een pot van 400 gram linzen die je onder zacht stromend koud water afspoelt. Je hoeft de linzen dan niet meer te koken: fruit de ui, voeg de linzen toe en volg de stap vanaf het toevoegen van de tomatenblokjes.

1 Comment

  1. eetsnob schreef:

    Van harte met je eerste prijs, we hebben je vermeld op onze eetblog http://www.eetsnob.nl

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: